27 SFMD 2005

27. edycja Starosądeckiego Festiwalu Muzyki Dawnej, najpoważniejszej międzynarodowej imprezy muzycznej w regionie i jednego z najbardziej znanych festiwali tego typu w Polsce.
W dniach od 27 czerwca do 3 lipca 2005 odbędzie się 27. Starosądecki Festiwal Muzyki Dawnej. Jest to najpoważniejsza międzynarodowa impreza muzyczna w regionie i jeden z najbardziej znanych festiwali tego typu w Polsce.
W ramach festiwalu zorganizowany zostanie, już po raz piąty, kurs muzyki dawnej, w tym roku zatytułowany „Muzyka włoska – Trecento”.
Stary Sącz to niewielkie miasteczko położone w Kotlinie Sądeckiej, w widłach Dunajca i Popradu. Należy do najstarszych miast polskich; pierwsza wzmianka o nim pojawiła się w 1186 roku. Koncerty festiwalowe odbywają się w XIV-wiecznym kościele klasztornym sióstr Klarysek, ufundowanym przez św. Kingę, żonę Bolesława Wstydliwego, a także w kościele parafialnym św. Elżbiety w Nowym Sączu oraz w kościele w Barcicach, niedaleko Starego Sącza.
 
27 czerwca 2005, poniedziałek, kościół SS Klarysek p.w. św. Trójcy
  1. 19:30 Inauguracja festiwalu Wykonawcy: DEKAMERON – Anna Mikołajczyk sopran, Julita Werszko sopran, Marta Lawrence alt, Monika Witkowska alt, Marzena Bajkowska fidel, Agnieszka Obst fidel, Anna Czechak organetto, Robert Siwak perkusja, dzwony, Tadeusz Czechak lutnia, kierownictwo artystyczne. W programie: anonim, Stary Sącz, XIII wiek – Omnia Beneficia; anonim, Stary Sącz, XIII wiek – Benedicamus Domino; Mikołaj z Radomia, ca. 1420 – Magnificat; Guillaume de Machaut (1300-1377) – Missa Notre Dame, Jan z Jasiennej, ca. 1420, rękopis Kj2464 – Generarivoluit, Celebris dies colitur; Guillame de Machaut – Puisqu’en oubli (rondo), Quant ma Dame (rondo), De tout fleurs (ballada, Kodeks Faenza, XIV w), Dame, avous sansretollir (virelai), Ma cheriedame (ballada), Rose, lis, printemps (rondo), Honte paour (ballada, Kodeks Faenza, XIV w.); anonim, rękopis Biblioteki Raczyńskich, połowa XV w. – O nadroższy kwiatku; anonim, rękopis Biblioteki Raczyńskich, połowa XV w. – Bądź wiesioła Panno czysta; Piotr z Grudziądza, (ca 1400-1480) – Preconia etroclita; anonim, rękopis Biblioteki Krasińskich ca 1420 – CracoviaCivitas
  2. godz. 21:00 Metamorfozy Wykonawcy: Mariusz Pędziałek – obój. W programie: Johann Sebastian Bach – Partita; Georg Philipp Telemann – 6 fantazji; Claude Debussy – Syrinx (1913); Benjamin Britten – 6 metamorfoz (1951); Ton Bruynel – Softsong (1974).
 
28 czerwca 2005, wtorek, kościół Wniebowzięcia NMP w Barcicach
  1. godz. 19:30 Koncert – prezentacja rekonstrukcji średniowiecznych psałteriów smyczkowych Wykonawcy: GUDOWER ZUPF- UND FIDELBANDE (Gudow – Niemcy), kierownik artystyczny: Karl Lorens.
  2. godz. 21:00 taki ochi – rekonstrukcja starojapońskich zabytków muzycznych Wykonawcy: Vlatislav Matoušek (Praga) – flet shakuhachi.
 
29 czerwca 2005, środa, kościół Wniebowzięcia NMP w Barcicach
  1. godz. 19:30 Muzyka na skrzypce i gitarę Wykonawcy: Kaja Danczowska – skrzypce, Krzysztof Sadłowski – gitara. W programie: Pietro Locatelli – Sonata G-dur; Niccolo Paganini – 4 Sonaty na skrzypce i gitarę; Christoph Willibald Gluck – Melodia; Pablo Sarasate – Malaguena; Edward Elgar – Salut d’moure, La capriceuse.
  2. godz. 21:00 Śmierć i zmartwychwstanie w muzyce baroku Wykonawcy: Andrzej Białko – organy.
 
30 czerwca 2005, czwartek, kościół parafialny p.w. św. Elżbiety
  1. godz. 19:30 Djalal al’din Rumi – poeta średniowiecznej Persji Wykonawcy: Mariusz Koluch – śpiew, kier. art.
  2. godz. 21:00 VIRYA – kontemplacyjna tradycja Karpat Wykonawcy: KARPATY MAGICZNE – Anna Nacher głos, miniharmonium, gitara, drumla, gongi i instr. elektroniczne, MarekStyczyński pasterskie instrumenty dęte: fujara dietviańska, koncovka, pistiala oraz koncha, trąby pasterskie, didjeridu, łuk muzyczny, drumla, instrumenty perkusyjne, elektronika.
 
1 lipca 2005, piątek, kościół parafialny p.w. św. Elżbiety
  1. godz. 19.30 Wielka tradycja religijna w muzyce współczesnej Ukrainy Wykonawcy: Chór Kameralny GLORIA, orkiestra LEOPOLIS (Lwów) – dyr. Volodymir Syvochip. W programie: Jurij Łaniuk, Zwiastowanie, Oleksandr Szczetyński, Requiem.
  2. godz. 21:00 Il Stile Moderno – Włoski barok instrumentalny Wykonawcy: CONSORTIUM SEDINUM: Anna Śliwa – skrzypce barokowe, Violetta Szopa-Tomczyk – skrzypce barokowe, instrumenty perkusyjne, Justyna Rekść-Raubo – viola da gamba, wiolonczela barokowa, Milena Dobroć – teorba, Urszula Stawicka – klawesyn, kierownictwo artystyczne. W programie: Fabrizio Caroso (1527-1605) – Passamezzo Ardente Sole; Marco Ucellini(1603-1680) – Aria quarta soprala Ciaccona; Andrea Falconiero (1585/86-1656) – Battaglia a due con basso continuo, Ciacconaa due con basso continuo; Biagio Marini (1587-1665) – Sonata quatraper il Violino, per suonarcon due corde; Sonata soprala Monica a due con basso continuo; Giovanni Legrenzi (1626-1690) – Sonata G-dur „La Raspona” a due con basso continuo; Tomaso Abinoni (1671-1750) – Suita g-moll a due con basso continuo; Antonio Vivaldi(1678-1741) – Sonata d-moll per Violino e basso continuo; Sonata d-moll La Folia a due con basso continuo.
 
2 lipca 2005, sobota, kościół SS Klarysek p.w. św. Trójcy
  1. godz. 18:30 (dziedziniec) Średniowieczna muzyka wokalno-instrumentalna Wykonawcy: SCHOLA SPECIALIS (Praga).
  2. godz. 19:30 Ukraińscy kompozytorzy na rosyjskich i włoskich dworach Wykonawcy: A CAPPELLA LEOPOLIS, (Lwów), dyr. Ludmyła Kapustina, CONSORTIUM SEDINUM, kierownictwo artystyczne: Urszula Stawiska. W programie: MUZYKA”MAŁEGO” DWORU ROSYJSKIEGO, 1780-1790 (Gatczino, Pawlowsk, St. Petersburg): D. Bortnianskyj – Sonata C-dur na klawesyn; D. Bortnianskyj – Hymn do Księżyca (tekst: F. Lafermiere); D. Bortnianskyj – Rondo Annetty, Aria Perlajoieiscena z opery Święto seniora. MUZYKA NA DWORACH WŁOSKICH, 1770-1780 (Bolonia, Rzym, Neapol): M. Berezowskyj – Sonata C-dur na skrzypce i klawesyn (wersja na flet prosty i klawesyn); D. Bortnianskyj – Eccoquel fiero istante (tekst: P. Metastasio); Finał z opery Alcide (libr.: P. Metastasio).
 
3 lipca 2005, niedziela, kościół parafialny p.w. św. Elżbiety
  1. godz. 19:30 Nagrobek żalu – niemiecka i francuska muzyka renesansu i baroku Wykonawcy: Kazimierz Pyzik (viola da gamba). W programie: Tobias Hume (ca 1569-1645) – Deth-Life, Captaine Humes Pavan; Benjamin Helly (ok. 1700) – The Princes a new Dance; Louis Heudelinne (ok.1701) – Rondeau a jouer seul, La petite marquise; Richard Sumarte (II poł. XVII w.) – The Nightingale, Lachryme (wg. J. Dowlanda); Niemieckie pieśni kościelne z tabulatury F-Pnms.Res1111 (1674): Der Tag, der ist so freudenreich, Da Jesus an dem Creutzestund, O Traurigkeit, Jesu meine Freude; Jean de Sainte-Colombe (1610/20-1690/99) – Les Couplets, Les pleurs, Chacone raportee; Jacob Kremberg von Warschau aus Pohlen (1650-1718) – Wunderbare Seltzamkeiten, O Demant, fester Schluß, o Pein, Gott, der du gut und freundlich bist, Marin Marais (1656-1728) – Les Voix humaines, Cloches ou Carillon, La Reveuse; Karl Friedrich Abel (1723-1787) – z Soli in D [Allegro], Marin Marais – Tombeau pour Marais le Cadet.
godz. 21:00 Koncert finałowy
  1. Wykonawcy: Chór Kameralny GLORIA, orkiestra LEOPOLIS (Lwów). W programie: Antonio Vivaldi – Gloria; Magnificat.