33 SFMD 2011

Koncert inauguracyjny: Msza Wazowska – rekonstrukcja liturgii mszalnej Władysława IV
Zespól Instrumentów Barokowych Il Tempo Zespól Wokalny Tempus (Warszawa)
Kierownik artystyczny: Agata Sapiecha
 
Program:
Ordinarium missae: Marcin Mielczewski – Missa super O gloriosa Domina a 6
1.  O gloriosa Domina – pieśń
2.  Sonata per introduzione: Marcin Mielczewski – Aria a 3 (instr.)
3.  Introit: Giovanni Battista Cocciola – O Maria Dei Genitrix a 8
3.  Kyrie
4.  Gloria
5.  Sonata per Evangelium: Aldebrando Subissati – Ave Virgo (instr.)
6.  Graduał: Flores apparuerunt – chorał
7.  Tractus: Mikołaj Zieleński – Adoramus te Christe
8.  Credo
9.  Offertorium: Mikołaj Zieleński – Beata es Virgo Maria a 8
10.  Sanctus, Benedictus
11.  Agnus Dei
12.  Communio: Mikołaj Zieleński – O gloriosa Domina a 6
13.  Sonata per communio: Adam Jarzębski – Cantate Domino (instr.)
14.  Benedicamus Domino – chorał
15.  Sonata post missam: Marcin Mielczewski – Canzon a 3 (inst..)
16.  O gloriosa Domina – pieśń
 
Wykonawcy:
Zespół Instrumentów Dawnych Il Tempo
Skrzypce: Agata Sapiecha, Kamila Guz
Viola da gamba: Marcin Zalewski
Organy (pozytyw): Lilianna Stawarz
 
Zespół Wokalny Tempus
Soprany: Dagmara Barna, Anastazja Goluchowska, Natalia Kawałek
Alty: Wanda Franek, Joanna Krasuska-Motulewicz, Agnieszka Symela
Tenory: Andrzej Borzym jr (kier. art.), Jakub Caban, Zbigniew Malak
Basy: Konrad Błaszczyk, Piotr Maculewicz, Piotr Pieron
 
W roku 2011 mija 400 lat od wydania w weneckiej oficynie J. Vincentiusa epokowej kolekcji Offertoria et Communiones totius anni Mikołaja Zieleńskiego, jednego z najznakomitszych kompozytorów dawnej Rzeczpospolitej. Niestety, dziejowe zawieruchy niemal całkowicie zatarły większość informacji o tej postaci – wiemy o nim w zasadzie tylko tyle, że był kapelmistrzem prymasa Polski Wojciecha Baranowskiego, który też sfinansował wenecką edycję – zapewne głównie jako pomnik własnej chwały i mecenatu. Nie znamy  żadnego innego dzieła Zieleńskiego, choć z pewnością musiał skomponować bardzo wiele utworów dla prymasowskiej kapeli, zapewne także dla innych zespołów. Kompozycje zawarte w dwóch księgach opracowują teksty części liturgii mszalnej, zmienne zależnie od święta – proprium de tempore. Ideą koncertu jest ukazanie tych utworów w ich oryginalnym, mszalnym kontekście, w którym pojawiają się bardzo rzadko. W tym celu należało wybrać cykl stałych części mszy – ordinarium missae. Niestety, nie zachowało się żadne takie dzieło pióra Zieleńskiego, lecz przetrwały inne msze z czasów wazowskich, w których kompozytor ten żył i tworzył. Jego aktywność przypadła na okres przełomu epok renesansu i baroku, przy czym muzyka Offertoria et Communiones skłania się w wielu aspektach ku technice concertato, wzorowanej na osiągnięciach mistrzów weneckich (stąd nieudowodnione dotąd hipotezy, iż Zieleński mógł tam przez pewien czas przebywać). Msze koncertujące Marcina Mielczewskiego, kompozytora kolejnej generacji reprezentują już w pełni wykształcony styl barokowy, jednak ich zestawienia z motetami Zieleńskiego nie jest historycznie nieuzasadnione.  W czasach Mielczewskiego wciąż  kultywowano bardziej zachowawczą, renesansową prima prattica (on sam też tworzył taką muzykę), więc wykonywanie utworów Zieleńskiego jeszcze dwie-trzy dekady po weneckiej edycji, np. podczas liturgii w kaplicy Władysława IV wydaje się bardzo prawdopodobne, choć musi pozostać hipotezą.  Swobodna „rekonstrukcja” mszy Wazowskiej za podstawę przyjmuje więc Missa super ‘O gloriosa Domina’ Marcina Mielczewskiego, skomponowana na kanwie popularnej pieśni maryjnej. Cała msza jest poświęcona Pannie Maryi i zabrzmią podczas niej również maryjne motety Zieleńskiego, a także współczesnego mu Włocha działającego w Rzeczpospolitej przełomu XVI i XVII w., którego dzieła przetrwały  wyłącznie w polskich źródłach – Giovanniego Battisty Coccioli. Dopełnieniem muzyki wokalnej będą wykonywane ówczesnym zwyczajem podczas nabożeństw sonate da chiesa – w tej roli kompozycje Adama Jarzębskiego, Marcina Mielczewskiego oraz Aldebranda Subissatiego, kolejnego przedstawiciela sporej grupy wybitnych Włochów goszczonych i wielbionych w ówczesnej Polsce, w czasach światłego mecenatu rozmiłowanych w muzyce Wazów oraz naśladujących mody królewskiego dworu arystokratów.
Koncert specjalny: 125. rocznica urodzin Ady Sari
Kamila Kułakowska (sopran), Szymon Komasa (baryton), Bartłomiej Wezner (fortepian)-  laureaci Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Ady Sari w Nowym Sączu
Giovanni Battista Pergolesi – opera komiczna Livietta e Tracollo
Kierownik artystyczny: Jadwiga Leśniak-Jankowska
Koncert specjalny: 125. rocznica urodzin Ady Sari
 
Program:
Donizetti – „Łucja z Lammermooru” – Regnava nel silenzio – aria Łucji
G. Verdi – „Rigoletto” – Caro nome – aria Gildy
wyk. Kamila Kulakowska
 S. Rachamninow – „Aleko” – aria Aleka
S. Barber – „Vaneesa” – I should never have been a doctor – aria Doktora
wyk. Szymon Komasa
 Ch. Gounod – „Romeo i Julia” – Ah! Je veux vivre! – walc Julii
V. Bellini – „Lunatyczka” – Ah! non credea mirarti – aria Aminy
wyk. Kamila Kułakowska
 SM. Leigh – „Człowiek z la Manchy” – To dream the impossible dream
wyk. Szymon Komasa
 W. A. Mozart – „Don Giovanni” – La ci darem la mano – duet Zerliny i Don Giovanniego
W. A. Mozart – „Czarodziejski flet” – duet Papageny i Papagena
wyk. Kamila Kułakowska i Szymon Komasa
  
Giovanni Battista Pergolesi – opera komiczna Livietta e Tracollo
 Inscenizacja i reżyseria – Wacław Jankowski
Kierownictwo muzyczne – Tadeusz Wicherek
Scenografia, kostiumy – Katarzyna Mucha
Choreografia, ruch sceniczny – Jadwiga Leśniak-Jankowska
 
Wykonawcy:
Krakowska Opera Kameralna w składzie: Anna Filimowska-Wolfinger (Livietta-sopran), Martyna Malcharek, Anna Warchał, Robert Szpręgiel (Tracollo-baryton), Cezary Skrocki, Adrian Wiśniewski, Katarzyna Pierścionek (Fulvia), Piotr Malaga (Faccenda); 
Orkiestra Krakowskiej Opery Kameralnej: Waldemar Groń, (dyrygent), Ewa Tupik (flet), Dominika Olszewska (skrzypce I), Maria Ostrowska (skrzypce II), Karolina Kalinowska (wiolonczela), Lesław Wydrzyński (kontrabas), Anna Huszczo (szpinet).
Koncert promocyjny młodzieżowego zespołu Capella Al’Antico (Zamość)
laureata tegorocznego festiwalu „Schola Cantorum” w Kaliszu
Kierownik artystyczny: Krzysztof Obst
 
Johann Sebastian Bach – Motety
Dyrygent: Frieder Bernius
Zespół Muzyki Dawnej Capella all’Antico (Zamość)
Kierownik artystyczny: Krzysztof Obst
 
Program:
XIII wiek
1. Alfonso el Sabio – Cantiga de Santa Maria nr 323
2. anonim – „Abrisme cara de rosa”
3. anonim – Melodia katarska
XIV wiek
4. anonim – „Chanconeta Tedesca”
5. anonim – estampida „Belicha”
6. anonim – Saltarello
7. anonim – estampida „In Pro”
8. anonim – „Golosia”
9. Francisco Landini – „Questa fanciull’amour”
10. anonim – estampida „ Englisch Dance”
XV wiek
11. Gilles Bunchois – „Triste Plaisir”
12. anonim – „Puisque je sui d’amour loial servant”
13. anonim – „Quem pastores laudavere”
14. anonim – Saltarello
 
Wykonawcy:
Sylwia Namroży – fidel
Patrycja Młynarska – rebek alt
Magdalena Kusiak – rebek tenor
Aleksandra Zwolan – rebek bas
Ewa Kalinowska – mandora
Marta Kusiak – flety proste
Martyna Kyc – flety proste
Karolina Mikuła – flety proste
Małgorzata Neścior – instr. perkusyjne
 
Zespół Muzyki Dawnej Capella all’Antico działa od 28 lat przy Zamojskim Domu Kultury. Założycielem i kierownikiem artystycznym zespołu jest Krzysztof Obst. Zespół wykonuje utwory kompozytorów europejskich epok: średniowiecza i renesansu. Podczas koncertów używa bogatego instrumentarium historycznego, a muzycy ubrani są w stylowe kostiumy. Od wielu lat należy do czołowych polskich  młodzieżowych zespołów wykonujących muzykę dawną. Jest wielokrotnym laureatem Ogólnopolskiego Festiwalu Muzyki Dawnej Schola Cantorum w Kaliszu. W 2008 roku festiwal ten przyznał zespołowi, oprócz Złotej Harfy Eola w kategorii zespołów instrumentalnych, nagrodą Grand Prix – Puchar Ministra Edukacji Narodowej. W bieżącym roku Capella all’Antico ponownie nagrodzona została Złotą Harfą Eola.  Zespół od wielu lat wygrywa w konkursie wojewódzkim „Muzyka Dawna w Lublinie” oraz konkursie międzynarodowym w ramach Festiwalu Kultury Dawnej w Malborku. Prezentował się na festiwalach w Jarosławiu, Płocku, Wilanowie, Starym Sączu, Elblągu, Radomiu, Świeradowie Zdroju, Lwowie, Bardejowie, Siedmiogrodzie i innych. Zespół często koncertował w Niemczech: Hanower, Hamburg, Schwabisch Hall, miasta Meklenburgii; w sumie wystąpił tam ponad 60 razy. Ponadto koncertował w Hiszpanii, Serbii, Rumunii, Czechach, Słowacji, Rosji i na Ukrainie. Członkami zespołu jest młodzież z zamojskich szkół, w tym szkoły muzycznej. Wśród muzyków czołowych polskich profesjonalnych zespołów muzyki dawnej spotkać można  kilka byłych instrumentalistek zamojskiej Capella all’Antico.
 
Kammerchor Stuttgart
Dyrygent: Frieder Bernius
Tytuł: Johann Sebastian Bach – Motety.
 
Program:
Der Geist hilft unser Schwachheit auf motet for two choirs and basso continuo BWV 226
Komm, Jesu, komm motet for two choirs and basso continuo BWV 229
Jesu, meine Freude motet for 5 vocal choir and basso continuo BWV 227
Fürchte dich nicht motet for two choirs and basso continuo BWV 228
Singet dem Herrn ein neues Lied motet for two choirs and basso continuo BWV 225
Muzyka dawna Kurdystanu – zespół Kamkar (Iran)
Kierownik artystyczny: Hooshang Kamkar
 Program koncertu:
 
1. Lankolakay (Kołysanka) – muzyka kurdyjska z regionu Sanandaj.
2. Khan Amiri (Pani Amir) – muzyka kurdyjska z regionu Kermansha.
3. Amenah to Golakami (Amenah mój piękny kwiecie) – muzyka kurdyjska z Sanandaj.
4. Alovah Ganemkhareh (Mój wujek) – muzyka Lori z regionu Khoram Abad.
5. Dasra ba Langar (Zdejmij chustę i tańcz) – muzyka kurdyjska z regionu Ouraman.
6. Malo Minem (Jesteś dla mnie wszystkim) – muzyka kurdyjska z regionu Ouraman.
7. Hanar Hanar (Owoc granatu) – muzyka kurdyjska z regionu Sanandaj.
 
Wykonawcy:
 
Zespół Kamkar w składzie:
Bijan Kamkar (śpiew, daff ), Pashang Kamgar (santour), Ghashang Kamgar (setar), Arjang Kamgar (tonbak), Arsalan Kamkar (śpiew i oud), Ardeshir Kamkar (kamanche), Ardavan Kamkar (santour), Saba Kamgar (śpiew), Hooshang Kamkar (dyrektor artystyczny).
 
Misterio & Fantasia – zespół instrumentalny Tercia Realidad (Hiszpania)
Kierownik artystyczny: Jorge Jiménez
Program:
Giovani Battista Fontana (1571-1630) – Sonata II
Dario Castello (c.1590 – c.1630) – Sonata II
Giovanni Girolamo Kapsperger (1580-1651) – Passacaglia (Libro IV, 1640)
Marco Uccellini (1603-1680) – La Laura Rilucente
Giovani Antonio Pandolfi Mealli (1620-1669)
La Bernabea
La Vinciolina
Heinrich Ignaz Franz Biber (1644-1704) – Rosary Sonatas
Anunciazione
Crucifixione
The Guardian Angel (Passacaglia)
 
Wykonawcy:
Jorge Jiménez (skrzypce barokowe)
Daniel Zapico (teorba)
Joy Smith (arpa doppia)
 
Mikołaj Zieleński – Offertoria i Communiones  – premiera!
prawykonanie w 400 lecie wydania w Wenecji (1611)
Collegium Zieleński (Kraków)
Dyrygent: Stanisław Gałoński
 
Program:
Mikołaj Zieleński (1611)
Offertorium 35 In festo Assumptionis B.M.V.
ASSUMPTA EST MARIA
Communio 1a In prima Missa Nativitatis Domini
IN SPLENDORIBUS
Offertorium 23 In festo Ascensionis Domini
ASCENDIT DEUS
Communio 24 In festo S. Mariae Magdalenae
FECI  IUDICIUM
Offertorium 24 In festo Pentecostes
CONFIRMA HOC DEUS
Communio 21a In festo Conceptionis B.M.V.
BEATA VISCERA
Offertorium 27 In festo Corporis Christi
SACERDOTES DOMINI
Communio 8 In festo S. Nicolai Episcopi et Confessoris
SEMEL IURAVI
Offertorium 29 In festo S.S. Joannis et Pauli Martyrum
GLORIABUNTUR IN TE OMNES
Communio 11 Dominica 3,4,5 et 6 post Epiphaniam
MIRABANTUR OMNES
Offertorium 30 In festo Visitationis, Nativitatis, Praesentationis et Conceptionis B.M.V.
BEATA ES, VIRGO MARIA
Communio 26 In festo S. Martini Episcopi et Confessoris
BEATUS SERVUS
Offertorium 37 In festo exaltationis S. Crucis
PROTEGE, DOMINE
Communio 12 Dominica in Sexagesima
INTROIBO AD ALTARE DEI
Offertorium 38 In die Dedicationis Basilicae Michaelis Archangeli
STETIT ANGELUS
Communio 13 Dominica in Septuagesima
ILLUMINA FACIEM TUAM
Offertorium 40 In festo Dedicationis Ecclesiae
DOMINE DEUS
Communio 15 Dominica nona post Pentecostes
QUI MANDUCAT MEAM CARNEM
Offertorium 34 In festo S. Laurenti Martyris
CONFESSIO ET PULCHRITUDO
 
Wykonawcy:
 
Zespół COLLEGIUM ZIELEŃSKI
Joanna Gumiela-Stawarska – sopran
Agnieszka Drabent – sopran
Zygmunt Magiera – tenor
Jerzy Butryn – bas
Joel Frederiksen – bas profondo
Susi Ferfoglia, Jadwiga Kowalska – organy
Tomasz Góra – skrzypce,
Bogdan Piznal – puzon 
 
Chór: soprany I i II – Agnieszka Drabant, Joanna Gumiela-Stawarska, Anna Magiera, Dorota Mentel, Antonina Ruda, Joanna Święszek, Agata Widera, Anna Wodyńska, Wiktoria Zawistowska
alty: Małgorzata Langer-Król, Hanna Swaryczewska; kontratenor – Łukasz Dulewicz;
tenory I i II – Dawid Kusz, Zygmunt Magiera, Marcin Kotarba, Marek Opaska, Marcin Wasilewski-Kruk; barytony – Maciej Drużbowski, Maciej Michalik; basy i basy profondo – Stanisław Drużbowski, Marcin Wolak, Marcin Wróbel, Jerzy Butryn, Paweł Doronowski
 
Dyrygent: Stanisław Gałoński
Starożytna muzyka z Chang’an
Drum Music Ensemble Uniwersytetu Muzycznego w Xian (Chiny)
Kierownictwo artystyczne: AN Ning
Honorowy patronat Ambasadora Chińskiej Republiki Ludowej w Polsce
 
Program:
 
Preludium “hengha” ( muzyka rytmiczna)
Hengha czy inaczej muzyka rytmiczna utrzymywana w najstarszym i najważniejszym stylu muzycznym Xian. Cechują ją utwory o ociężałych dźwiękach. To przykład żywej muzyki która łączy pospolitą linię melodyczną i koloraturę.
 
1. ZUO YUE
Zuoyue to jeden z rodzajów widowiska prezentowanego przez zespół. Wykonawcy siedzą wokół prostokątnego stołu w ustalonej kolejności. To typowy cykl pieśni Xian o skomplikowanej muzyce strukturze i bogatych melodiach. Rytm Chi oznacza melodię gongu, shuang yun luo to wyjątkowy instrument, który obecny jest w całym utworze. Osiem uderzeń oznacza melodię, która składa się z szesnastu taktów, każde dwa takty tworzą uderzenie, co daje w sumie osiem uderzeń.
 
2. ZESPÓŁ MUZYCZNY TANBO: PRELUDIUM BRAHMAN
Wykonywane i zapisane w manuskrypcie ósmym Ming Xuande (rok 1433). Ta znana dawna muzyka ma taki sam rytm jak ye yun z „Wangyue brahman” pochodzący z literatury starożytnej z Dunhuang i jest to najważniejszy relikt muzyki. Dane historyczne sugerują, że utwór mógł rozprzestrzenić się do Changan (dzisiaj Xian) przez korytarz Gansu. Był także popularny w stolicy oraz na dworze dynastii Tang. Jest także ściśle związany z tańcem w odzieży z elementami piór co jest formą reprezentatywną muzyki dworskiej dynastii Tang. Jej rytmiczny taniec jak i tekst są bogate w walory estetyczne.
 
3. SOLO NA INSTRUMENCIE BILI: YU LIN LIN
Bili – instrument dęty dwustroikowy popularny w dynastii Tang. Utwór ten pochodzi z jiaofang z dynastii Tang. Opowiada o pewnej historii: w XIV wieku w mieście Tianbao podczas powstania An i Shi, cesarz Li Longji uciekał do Sichuanu. Był bardzo przygnębiony deszczową pogodą oraz brzmieniem dzwonków. To zainspirowało go do napisania utworu, zawierającego podobne dźwięki, napisał tę pieśń pamięci swojej ukochanej konkubiny. Utwór ten wykonywany był przez Zhang Yehu, i wkrótce potem stał się bardzo popularny. Istnieje wiele zapisów o tym w dokumentach oraz wierszach z okresu dynastii Tang i Song.
 
4. XINGYUE: SPRING GARDEN
Xingyue to jedna z form muzycznych gdzie muzycy chodzą lub też stoją. Utwór ma wyjątkową aranżację. Pierwsza część to  “gaobazi” z użyciem instrumentów perkusyjnych „gaoba” oraz fletów.
 
Druga część o nazwie “luanbaxian” z użyciem perkusi i ośmioma innymi instrumentami. Xingyue  zawiera też elementy takie jak kolorowe proporce oraz charakterystyczne kolorowe parasole. Tradycyjnie nawiązuje to do tańców ludowych wykonywanych podczas deszczu. Utwór ten pochodzi z Jiaofang z dynastii Tang, później wykonywany i znany wśród pospolitych mieszkańców. Muzyka ta to jednym słowem czar wielkiej dynastii Tang.

Wystawa: Wojownicy piękności i demony – chiński teatr lalek

Wystawa strojów dawnych – Szyk wieków średnich

Małopolski Konkurs Plastyczny – Stary Sącz muzyką malowany
Ogłoszenie wyników i otwarcie wystawy pokonkursowej