"Amor et Mors"
Zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Ministerstwa Rozwoju oraz Głównego Inspektoratu Sanitarnego dla organizatorów imprez kulturalnych i rozrywkowych w trakcie epidemii wirusa SARS-CoV-2 w Polsce prowadzimy rejestrację danych kontaktowych uczestników Festiwalu.
- Prosimy o przybycie 20 minut przed koncertem.
- Wewnątrz budynku obowiązuje zakrywanie ust i nosa.
- Przed wejściem należy zdezynfekować ręce i poddać się pomiarowi temperatury (bezdotykowo).
- Prosimy o zajmowanie tylko wyznaczonych przez obsługę miejsc.
- W przypadku uczestnictwa grupowego (2 i więcej osób) konieczne jest wypełnienie formularza dla każdej osoby oddzielnie, najlepiej w krótkim po sobie odstępie czasowym.
niedziela 27 czerwca, Stary Sącz, kościół św. Elżbiety, godz. 19:30 – Prolog Festiwalu
Dulcis amor Jesu – muzyka dawnego Gdańska
Weser-Renaissance Bremen (Niemcy), dyr. Manfred Cordes
W ramach prologu, w wykonaniu czołowego zespołu specjalizującego się w wykonawstwie muzyki ośrodków hanzeatyckich XVI i XVII wieku zabrzmią wystawne utwory wokalno-instrumentalne komponowane dla kapeli kościoła Mariackiego w Gdańsku. Główna świątynia Gdańska zatrudniała rozbudowany zespół wokalno-instrumentalny, którego kapelmistrzów wybierano w drodze konkursów: Johannes Wanning pochodził z Niderlandów, Nicolaus Zangius z Brandenburgii, a Andreas Hakenberger, urodzony na Pomorzu, otrzymał wykształcenie muzyczne w kapeli Zygmunta III w Warszawie. Gdańsk przyciągał muzyków z różnych stron Europy; wykonywano tu również utwory powstałe w kręgu kapeli warszawskiej, z którą utrzymywano ścisłe kontakty. Kompozycje gdańskich kapelmistrzów ukazywały się drukiem, przepisywano je również w Niemczech i Skandynawii. Muzyka „przybyła” do grodu nad Motławą stanowi świadectwo prężnej działalności jednego z najważniejszych ośrodków siedemnastowiecznej Rzeczpospolitej, a jednocześnie uniwersalności toposów, którym poświęcony jest tegoroczny festiwal.


środa 30 czerwca, Stary Sącz, kościół św. Elżbiety, godz. 1930 – inauguracja Festiwalu
Johann Sebastian Bach – Pasja wg św. Jana
Vasa Consort, kier. art. Marcin Szelest
W historii Męki Pańskiej śmierć i miłość splatają się nierozerwalnie. Wiedział to dobrze Bach, który wyeksponował ten wątek w obydwu swoich monumentalnych Pasjach. Wykonanie Pasji wg św. Jana ukaże zatem ów najwznioślejszy wymiar tematyki festiwalu. Jednocześnie będzie to prezentacja rzadko w Polsce granej czwartej, ostatniej wersji dzieła, w której kompozytor dokonał zmian tekstowych i instrumentacyjnych, w oryginalnej obsadzie wykonawczej obejmującej tylko osiem głosów wokalnych. Kameralny charakter obsady nie tylko stanowi dokumentację praktyki lipskiego kantora, ale przede wszystkim umożliwi ukazanie intymnej, spersonalizowanej interpretacji, współbrzmiącej z arcydzielną symbiozą muzyki i tekstu Bachowskiej kompozycji.





czwartek 1 lipca, Stary Sącz, Kino Sokół, godz. 19:30
If music be the food of love…
Joanna Klisowska – sopran, Massimo Marchese – lutnia
Chociaż muzyka tworzona do poezji miłosnej kojarzy nam się przede wszystkim z włoskim madrygałem, można ją znaleźć w repertuarze wszystkich krajów i języków. Jednym z najatrakcyjniejszych zasobów takich pieśni jest repertuar elżbietańskiej Anglii, tworzony przez takich mistrzów, jak John Dowland, Thomas Campion czy Thomas Morley, zaś niedoścignionym mistrzem umuzyczniania angielskiej poezji pozostaje do dziś Henry Purcell. Znane i mniej znane pieśni miłosne tych kompozytorów przedstawi jedna z najwybitniejszych polskich sopranistek, współpracująca z licznymi europejskimi zespołami muzyki dawnej, wraz z włoskim lutnistą, absolwentem Royal College of Music w Londynie. To wieczór kunsztownej rozrywki: znakomitej poezji i pięknej muzyki.


piątek 2 lipca, Stary Sącz, kościół św. Elżbiety, godz. 19:30
Ego dormio et cor meum vigilat
Profeti della Quinta (Szwajcaria), kier. art. Elam Rotem
Wczesnosiedemnastowieczna muzyka religijna pisana w nowym, emocjonalnym stylu, często na bardzo niewielkie zespoły wykonawców, chętnie korzystała z tekstów biblijnych i liturgicznych obracających się wokół tematyki miłości. Pozwalało to ukazać nieznane wcześniej pokłady muzycznej interpretacji tych tekstów, żarliwej i nierzadko pełnej wokalnej wirtuozerii. Program słynnego szwajcarskiego zespołu wydobywa te właśnie aspekty włoskiego stile nuovo na przykładzie arcyciekawego repertuaru z niedawno odkrytego rękopisu spisanego w latach ok. 1600–1620 przez niejakiego „Carlo G”. Manuskrypt ten, dotychczas w Polsce nieprezentowany, zawiera również – co bardzo rzadkie w tamtych czasach – kompletnie opracowany akompaniament instrumentalny w postaci intawolacji organowych i lutniowych.

sobota 3 lipca, Stary Sącz, kościół św. Elżbiety, godz. 19:30
Requiem
Soliści Wrocławskiej Orkiestry Barokowej
Wśród gatunków muzycznych związanych z misterium śmierci żaden nie jest tak emblematyczny, jak opracowanie mszy żałobnej – Requiem. Natomiast wśród istniejących opracowań żadne nie cieszy się tak wielką sławą, jak Requiem Wolfganga Amadeusza Mozarta. Wykonanie w ramach festiwalu będzie jednak niecodzienne – muzycy stanowiący trzon znanego wrocławskiego zespołu zaprezentują Requiem Mozarta w kongenialnym opracowaniu Petera Lichtenthala, austriackiego muzyka i lekarza działającego na przełomie XVIII i XIX wieku w Mediolanie, na kwartet smyczkowy. Ta wersja, znana jedynie w kręgach koneserów, z pewnością zasługuje na poznanie przez szerszą publiczność, a jej uzupełnieniem będzie jeden z najpiękniejszych kwartetów smyczkowych Josepha Haydna, który z Mozartowskim arcydziełem współgra nie tylko pod względem charakteru, ale i użytego materiału muzycznego.



niedziela 4 lipca, Stary Sącz, Kino Sokół, godz. 19:30
Amor i Mars
Ensemble Thélème (Szwajcaria), kier. art. Jean-Christophe Groffe
Claudio Monteverdi utrzymywał, że wynalazł styl muzyczny odpowiedni do oddania wzburzenia i walki; z pewnością w jego czasach była to prawda, ale już znacznie wcześniej czyny Marsowe bywały przedmiotem kunsztownych, ilustracyjnych opracowań muzycznych. Finałowy koncert festiwalu poświęcamy fascynującemu światowi francuskich chansons epoki renesansu. Szwajcarski zespół wokalny z towarzyszeniem dwóch lutni i consortu viol da gamba zaprezentuje muzykę bitewną i miłosną dwóch najwybitniejszych przedstawicieli tego gatunku, Clémenta Janequina i Claude’a Le Jeune’a. Tematyczny splot miłości i śmierci znajdzie tu kolejną interpretację, tym razem z przymrużeniem oka, z typowym paryskim wdziękiem.
